درد تریگر پوینت شانه(نقاط ماشه ای شانه):درمان با تزریق و روش های دیگر

نقاط ماشه‌ای نوارهای عضلانی باریک و التهاب بافت اطراف این نوارها هستند. این نقاط شبیه گره در عضله می‌باشند. نقاط ماشه ای می‌توانند باعث درد شدید، خشکی عضلات و کاهش دامنه حرکتی شود. علاوه بر این، درد از نقاط ماشه‌ای می‌تواند به مناطق اطراف شانه منتشر شود. این درد، درد ارجاعی نامیده می‌شود. اکنون متوجه شده‌اید که درد شانه شما ممکن است ناشی از شانه نباشد. همچنین یاد گرفته‌اید که بیماری‌های متعدد شانه می‌توانند درد ناشی از نقاط ماشه‌ای را به همراه داشته باشند. به عنوان مثال، در ماهیچه چهارسر، ممکن است نقاط ماشه‌ای با یک کشش عضلانی اشتباه گرفته شوند.

متخصصین ما در کلینیک تخصصی درد ماهان با داشتن تجهیزات و تخصص کافی برای درمان درد نقاط ماشه ای از روش‌های زیادی مانند تزریق اوزون استفاده می‌کنند. مزیت این روش نسبت به دیگر روش‌هایی چون ماساژ و تمرینات ورزشی این است که این درمان دقیق‌تر بوده و طول اثر بیشتری دارد. گاهی اثر این نوع درمان‌ها دائمی نیز می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک تخصصی درد ماهان با شماره‌های 02188866619 و 02188866629 تماس حاصل فرمایید.

دلایل


یک نقطه ماشه‌ای نتیجه سیگنال‌های عصبی پایدار از ریسمان نخاعی است که حالت انقباضی بخش عضلانی را حفظ می‌کند، از جریان خون جلوگیری می‌کند که منجر به محرومیت عضله از اکسیژن، مواد مغذی و رفع مواد زاید می‌شود و به اصطلاح بحران انرژی ایجاد می‌گردد. این کمبود گردش خون معمولا منجر به درد در عضلات آسیب دیده و یا در سایر قسمت‌های بدن دور از منبع درد می‌شود (تابش جسمی). علائم و نشانه‌های مشخص نقاط ماشه‌ای شامل درد شدید و راکد در حالت استراحت یا حرکت، گرفتگی عضلات در هنگام انجام حرکات خاص، ضعف و همانطور که در بالا ذکر شد، وجود درد انتشاری است.

دلایل معمول تریگر پوینت عبارتند از:

  • ورزش بیش از حد یا عدم تحرک
  • کمبود خواب
  • کمبود مواد مغذی
  • استرس
  • وضعیت‌های نشسته و ایستاده نامناسب
  • وظایف کاری تکرار شونده
  • فشار عضلانی حاد
  • پیچ خوردن مفصل

علائم


علائم متعددی برای درد تریگر پوینت وجود دارد، از جمله:

درد بیشتر به صورت درد شدید احساس می‌شود. اگر در ناحیه شانه احساس بی‌حسی دارید، این امر بیشتر مربوط به عصب است. درد ممکن است نسبتا متفاوت باشد. یک عضله می‌تواند درد خفیف را به همراه داشته باشد، در حالی که عضله دیگر می‌تواند درد شدیدی را تحمیل کند. اگرچه بعضی از افراد ممکن است تصور کنند که دچار شانه  منجمد شده‌اند، احتمالا تریگر پوینت عامل درد باشند.

  • درد عمقی: احساس درد عمیق در داخل مفصل می‌تواند شبیه آرتروز باشد، اما به احتمال زیاد به علت نقاط فشاری برای درد شانه مانند نقطه ماشه‌ای اینفراسپیناتوس می‌باشد.
  • تیک تیک مفصل شانه نیز می‌تواند توسط نقاط ماشه اینفراسپیناتوس ایجاد شود.
  • برای بعضی از نقاط فشار، درد شانه ناشی از بلند کردن اجسام می‌تواند به علت نقطه ماشه‌ ای دلتا مانند (سه گوش) یا سوپراسپیناتوس باشد
  • درد در وضعیت خمیده در تمام طول روز ممکن است به علت گره‌های عضلانی متعدد در شانه باشد، و حتی می‌تواند با انقباض عضلات قفسه سینه ایجاد شود.
  • درد عمیق در شب می‌تواند به فرد وجود برسیتیس را القا کند، اما می‌تواند به علت عضله اینفراسپیناتوس باشد.

درمان


تزریق به نقاط ماشه‌ای

تزریق به تریگر پوینت یک روش حداقل تهاجمی است که شامل تزریق مستقیم دارو به نقطه ماشه‌ای می‌باشد که به تسکین درد کمک می‌نماید. تزریق نقطه ماشه‌ای ممکن است شامل یک بی‌حسی موضعی، ترکیبی از بی‌حسی‌های موضعی، یک کورتیکواستروئید یا ترکیبی از بی‌حسی و کورتیکواستروئید باشد. هدف درمان این است که نقاط ماشه‌ای را غیرفعال کرده و در نتیجه درد را کاهش دهد.

تزریق اوزون

اوزون درمانی (پرولوزون) تکنیکی است که از مولکول قدرتمند اوزون (سه مولکول اکسیژن) استفاده می‌کند تا بافت‌ها را غرق در اکسیژن کند. صدماتی که قدیمی و فیبروم مانند هستند، اغلب دارای ذخیره پایین خون و اکسیژن هستند و به طور کلی کمبود دارند (کمبود اکسیژن). خواص اوزون به عنوان یک گاز می‌تواند موقتا بافت‌ها را گسترش دهد و ناحیه آسیب دیده را با اکسیژن در فرم O3 تغذیه نماید که به سرعت در طی چند ثانیه توسط بدن تجزیه می‌شود، این گاز همچنین دارای خواص ضد التهابی است. برخی از متخصصان درد، اوزون را در نقاط ماشه‌ای تزریق می‌کنند و این روش یک درمان جدید و نوید بخش برای درد ناشی از نقاط ماشه‌ای است.

سوزن خشک

سوزن خشک یک شکل بسیار موثر از درمان تریگر پوینت است. سوزن خشک هم برای نقاط تریگر پوینت میوفاسیال و هم فاسیا مناسب است، و یک فرد متخصص آموزش دیده با استفاه از یک سوزن استریل طب سوزنی، به نقطه ماشه‌ای سوزن وارد می‌کند. عمل خراش سوزن، اکسیژن رسانی الیاف و فاسیای عضلانی را تحریک می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه، تنش‌های موضعی در بافت را با نتایج طولانی مدت کاهش می‌دهد. وارد کردن سوزن به نقطه ماشه‌ای، یک انقباض کوتاه در نوار منقبض ایجاد می‌کند که به پاسخ موضعی ناگهانی شناخته می‌شود. واکنش موضعی ناگهانی اغلب توسط بیماران به صورت درد خوشایند به همراه احساس رهایی توصیف می‌شود.

 ماساژ

ماساژ نقطه فشار روش مکان یابی نقاط ماشه‌ ای بر روی بدن، و سپس فشار دادن ملایم یا تحریک آنها می‌باشد که باعث آرامش می‌گردد. فشار ملایم ماساژ نقطه ماشه‌ای به عضله اجازه می‌دهد که اسپاسم خود را از بین ببرد و آزاد شود، بنابراین درد را تسکین می‌دهد.

ورزش نقاط ماشه‌ای

درمانگر شما معمولا تمرینات ساده‌ای را برای کمک به حفظ حرکت شانه توصیه می‌کند. در اینجا سه تمرین عالی توصیه می‌شود که انجام آنها در خانه تقریبا برای همه افراد بسیار ساده است:

کشش گردن

پس از انجام هر تمرین، برخی از تمرینات کشش گردن کمک کننده خواهد بود. افراد در صورت وجود شانه منجمد و درد شانه، تمایل دارند که شانه را در موقعیت سفت محافظتی نگه دارند.

این وضعیت همچنین به عضلات گردن فشار وارد می‌کند که سبب سفتی و درد گردن می‌شود. کشش گردن می‌تواند به خروجی نورولوژیکی به سمت شانه نیز کمک کند به این دلیل که اعصابی که شانه را کنترل می‌کنند، در گردن قرار دارند.

در اینجا یک کشش آسان وجود دارد که می‌توانید آن را انجام دهید:

  • در موقعیت مناسبی به صورت صاف بایستید.
  • سر خود را به آرامی از شانه آسیب دیده دور کنید.
  • باید کشش سبکی در گردن احساس کنید.
  • این کشش را برای ۱۰ ثانیه نگه دارید.
  • در طرف مقابل تکرار کنید.
  • این کار را ۳ بار در هر طرف گردن انجام دهید.

اگر می‌خواهید فشار را افزایش دهید، دست را در همان سمتی قرار دهید که کشش وارد می‌شود (اگر می‌توانید) و به صورت ملایم بکشید تا کشش را افزایش دهید.

 کشش کپسولی

بهتر است این تمرین مهم در بین هر جلسه درمان به صورت ملایم انجام شود. قبل از اضافه کردن وزنه، با این ورزش غیرفعال شروع کنید. این تمرین بسیار ساده است اما به راحتی امکان اشتباه وجود دارد، پس لطفا دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید.

  • از کمر به جلو خم شوید.
  • اجازه دهید بازوی تحت تاثیر، به سمت زمین و زیر وزن خود قرار گیرد.
  • احساس کشیدن و انقباض در مفصل شانه را احساس کنید.
  • می‌توانید دست دیگر خود را بر روی یک صندلی نگه دارید.
  • بدن خود را حرکت دهید تا آرنج آویزان به آرامی حرکت رفت و برگشت انجام دهد.
  • از این روش برای چرخش یا نوسان بازو در دایره‌ای کوچک یا متوسط به صورت ساعتگرد استفاده کنید.
  • روزانه ۳-۵ بار و به مدت ۵-۸ دقیقه انجام دهید.

 بالا انداختن شانه

این تمرین می‌تواند تا ۵ بار در روز برای ۲ تا ۵ دقیقه انجام شود. شما می‌توانید هر دو شانه را به صورت هم‌زمان و سپس به صورت مستقل حرکت دهید. شانه‌ها را به سمت گردن بالا ببرید و سپس رو به پایین به سمت زمین هل دهید. سپس می‌توانید به صورت ملایم شانه‌ها را به شکل دایره‌ای با هم و سپس به صورت جداگانه بچرخانید، باز هم، به صورت مناسب و آهسته انجام دهید.

  • صاف بایستید.
  • شانه‌های خود را برای ۸ ثانیه تا جایی که می‌توانید به سمت بالا حرکت دهید.
  • اجازه دهید شانه‌ها پایین بیایند.
  • شانه‌ها را به سمت پایین فشار دهید.
  • ۳ بار تکرار کنید.