درمان بورسیت (التهاب غلاف و کپسول) شانه با جراحی بسته و تزریق

بورسیت (Bursitis) بیماری‌ است که در آن کیسه کوچک و حاوی مایع به نام بورسا (bursae) دردناک و ملتهب می‌گردد. این کیسه در نزدیکی مفاصل قرار دارد و باعث می‌شود حرکت استخوان‌ها، تاندون‌ها و عضلات پیرامون مفصل روان و آسان‌تر گردد. بورسیت زمانی اتفاق می‌افتد که کیسه بورسا ملتهب می‌شود. بیماری بورسیت در مفاصلی همچون شانه، آرنج و ران شایع‌تر است. بورسیت اغلب در نزدیکی مفاصلی ایجاد می‌شود که دارای حرکات تکراری هستند. بورسیت شانه، التهابی است که در کیسه بورسای شانه رخ می‌دهد. معمولاً درمان شامل استراحت مفصل آسیب‌دیده و محافظت در برابر آسیب‌دیدگی بیشتر است. در اغلب موارد، درد بورسیت در عرض چند هفته با درمان مناسب از بین می‌رود. در مواردی که در اثر شرایطی همچون بورسیت، آرتروز و دیگر بیماری‌های التهابی، درد مفصل تسکین نیابد، متخصصان در برخی بیماران تزریق بورسا را توصیه می‌کنند.  در این روش درمانی، مخلوطی از یک بی‌حسی موضعی و یک داروی استروئیدی (داروهای ضدالتهابی) به مفصل و یا کیسه بورسای ملتهب تزریق می‌شود. درنتیجه درد بیمار تسکین می‌یابد. پس‌ازآن با اجازه پزشک برای بهبودی بیمار، درمان فیزیوتراپی توصیه می‌شود.

اگر به دردهایی در قسمت شانه دچار شدید که بعد از مدتی بهبود نیافته و درد مزمن‌تر می‌شود باید حتماً به یک متخصص درد برای تشخیص و درمان مراجعه کنید. متخصصین ما در کلینیک تخصصی درد ماهان با تشخیص اصلی درد شانه‌ی شما، شما را تحت درمان قرار داده و اگر تشخیص آن‌ها التهاب ناحیه‌ی بورسیت یا کپسول شانه باشد آن‌ها با استفاده از روش‌هایی مانند دارو، تزریق و جراحی بسته باعث بهبودی کامل درد شانه‌ی شما می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و رزرو نوبت با شماره‌ی  02188866619 و 02188866629 تماس حاصل فرمایید.

 بورسیت شانه چیست؟


مفاصل اصلی بدن، دارای کیسه‌هایی هستند که به آن بورسا می‌گویند. این کیسه‌های کوچک حاوی یک مایع روان‌ساز می‌باشند که به کمک آن حرکت اجزاء مفصلی (تاندون، ماهیچه و استخوان‌ها) تسهیل می‌گردد. هنگامی که کیسه بورسا تحریک شود، دچار التهاب شده و حرکت مفصل را محدود و محدودتر می‌کند. در ادامه ممکن است تورم مفصل افزایش یافته و حرکت مفصل شانه محدود و درنهایت قفل شود.

علل


ضربه‌های فیزیکی و یا آسیب‌دیدگی‌های قبلی مفصل می‌تواند شرایط بورسیت شانه را بدتر نماید. خطر ابتلا به بورسیت با افزایش سن افزایش می‌یابد، چراکه با افزایش سن اجزاء مفصل ازجمله کیسه بورسا دچار فرسایش خواهند شد. شانس ابتلا به بورسیت در افراد بالای 40 سال بسیار افزایش می‌یابد. همچنین در اثر بیماری‌های دیگر ازجمله: آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک، نقرس و بیماری‌های تیروئید، شانس ابتلای به بورسیت شانه افزایش می‌یابد.

  • حرکات تکراری (بلند کردن دست در بالای سر یا بلند کردن اجسام، پرتاب اشیاء یا چرخاندن بازو)
  • ضعف عضلانی و یا هماهنگی ضعیف عضلات
  • وضعیت نادرست نشستن و یا ایستادن
  • ترومای مستقیم (برخورد ضربه، یا افتادن بر روی شانه)
  • جراحی شانه و یا تعویض مفصل
  • رسوب کلسیم در شانه
  • رشد بیش‌ازحد و یا ایجاد خارهای استخوانی در استخوان زائده اخرمی
  • عفونت‌ها
  • بیماری‌های خود ایمنی مانند روماتیسم مفصلی، نقرس، پسوریازیس، یا بیماری‌های تیروئید

علائم


شایع‌ترین علامت بورسیت شانه، درد، سفتی، تورم، محدود شدن دامنه حرکتی و حساسیت به لمس مفصل است. در برخی موارد نیز در هنگام حرکت مفصل صداهایی از آن به گوش می‌رسد. علائم می‌تواند خفیف و تدریجی تا شدید و ناگهانی متغیر باشند. یکی دیگر از عوارض بورسیت شانه که افراد از آن شکایت می‌کنند، احساس درد هنگام بلند کردن اشیا در بالای سر است.

تشخیص


 معاینه بدنی

پزشک مفصل بیمار را معاینه خواهد کرد، تورم، حساسیت به لمس و نقاط دردناک مفصل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. همچنین یک سری معاینات فیزیکی، ازجمله بالا بردن بازوی بیمار در بالای سر به‌منظور بررسی میزان تحرک و وجود درد در مفصل انجام خواهد گرفت.

ام آر آی

  • جهت ارزیابی شکستگی، دررفتگی و تورم مفصل شانه
  • جهت بررسی التهاب در کیسه بورسای زیر استخوان اخرمی و زیر عضله دلتوئید
  • مقایسه کیسه بورسای سالم در مقابل کیسه بورسای ملتهب

سی‌ تی‌ اسکن

سی‌تی‌اسکن برای بررسی شکستگی، دررفتگی و آرتروز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درمان


داروها

گاهی اوقات داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن تجویز می‌شوند. آن‌ها معمولاً اثر چندانی ندارند، چراکه کیسه بورسا از جریان خون فاصله دارد. به نظر می‌رسد، استفاده از ژل‌های موضعی مؤثرتر باشد.

تخلیه مایع

گاهی اوقات بورسیت شانه نیاز به آسپیراسیون (تخلیه مایع) کیسه بورسا دارد. در این روش مایع درون کیسه بورسا به کمک سوزن و سرنگ تحت شرایط استریل تخلیه می‌شود. در اغلب موارد مایع تخلیه شده برای تجزیه‌وتحلیل بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در مرحله بسیار دردناک بورسیت شانه، تحت هدایت سونوگرافی، ما درمان اسپیرراسیون و یا استفاده از سوزن برای تخلیه رسوب کلسیم را توصیه می‌کنیم، در این روش هم‌زمان از تزریق داروهای استروئیدی در مجاور بورسا بهره گرفته می‌شود. این روش نسبتاً می‌تواند به‌خوبی درد بیمار را مدیریت کرده و عملکرد مفصل شانه را بازگرداند.

تزریق کورتون

به نظر می‌رسد تزریق هیدروکورتیزون، درمان مؤثری برای بورسیت شانه باشد. متأسفانه عوارض بالقوه جانبی آن زیاد است، بنابراین در خصوص استفاده از این روش باید با پزشک خود به مشورت بپردازید.

فیزیوتراپی

 فیزیوتراپی می‌تواند برای کمک به بازیابی شرایط ناشی از بورسیت مفید باشد، به‌ویژه هنگامی که بورسیت با بیماری شانه منجمد  همراه باشد. فیزیوتراپیست با شما تمریناتی را کار خواهد کرد که می‌تواند روند بهبودی شما را سرعت بخشد، این تمرینات بر اساس شرایط فردی شما طرح‌ریزی می‌شوند. فیزیوتراپی شامل تمریناتی است که شما می‌توانید آن‌ها را در منزل نیز انجام دهید. این روش درمانی به شما کمک خواهد کرد تا به فعالیت‌های عادی و روزمره زندگی خود بازگردید. مدت‌زمان بهبودی بسته به شرایط افراد متفاوت است، اما در اغلب موارد، زمانی که تمرینات مناسب کششی و تقویتی برای بیمار اعمال شود، ظرف 2 تا 8 هفته می‌توان نتایج آن را مشاهده نمود.

بلاک اعصاب

عصب فوق کتفی به  کپسول شانه عصب رسانی می‌کند. شواهدی در دست است که مسدود کردن این عصب از طریق تزریق‌های خاص، می‌تواند ناراحتی و درد شانه منجمد را کاهش دهد. این تزریق توسط متخصص بیهوشی انجام می‌شود. این فرایند به کمک وسیله‌ای به نام تحریک‌کننده عصبی صورت می‌پذیرد تا پزشک بتواند محل دقیق تزریق را مشخص سازد. روش بلاک عصبی درمانی برای شانه منجمد محسوب نمی‌شود. در عوض، می‌تواند ناراحتی شانه بیمار را کاهش داده و کیفیت زندگی او را بهبود بخشد، درنتیجه  بیمار می‌تواند با سهولت بیشتری در منزل تمرینات مربوط به فیزیوتراپی را انجام دهد.

اوزون درمانی

تزریق اوزون می‌تواند برای التهاب تاندون شانه یا بورسیت استفاده شود. در این روش میزان اکسیژن در بافت موردنظر افزایش می‌یابد، سرعت سوخت‌وساز افزایش یافته و فرایندهای ترمیمی تحریک می‌شوند، همچنین سرعت ترمیم نیز افزایش می‌یابد. برخلاف تزریق کورتون، که اثر ضدالتهابی دارد اما به دلیل افزایش فرایند کاتابولیک باعث تضعیف ناحیه تزریق شده می‌شود، تزریق اوزون به‌صورت طبیعی فرایندهای ترمیمی را برای تسکین بورسیت شانه تحریک می‌کند. معمولاً اثر تسکینی درد، ظرف 30 الی 60 دقیقه کامل می‌شود.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

در این روش نمونه خون از بیمار گرفته می‌شود و پلاکت‌های پلاسمای آن غنی‌سازی می‌گردد. پلاسمای غنی از پلاکت به همراه داروی بی‌حسی موضعی در محل موردنظر تزریق می‌شود. افزایش غلظت پلاکت و فاکتورهای رشد در محل آسیب‌دیده، پنج برابر حالت عادی خواهد شد. با تزریق پی آر پی، توانایی بدن برای ترمیم بیماری‌های مزمن ازجمله بورسیت شانه تحریک خواهد شد.

لیزر تراپی

در لیزر تراپی از انرژی امواج نزدیک به مادون‌قرمز و نور لیزر کمک گرفته می‌شود تا ترمیم سلول‌ها تحریک گردد. لیزر درمانی دارای اثر ضدالتهابی قوی‌ است، همچنین درترمیم کیسه ملتهب بورسا و بافت‌های نرم اطراف آن نقش مهمی ایفا می‌کند. لیزر درمانی کاملاً بی‌خطر است و هیچ تأثیری بر روی بافت‌های سالم ندارد. با بهبود گردش خون و افزایش فرایندهای ترمیم سلولی، لیزر درمانی محیطی را برای بافت‌های بدن فراهم می‌کند که بدن شما بتواند به‌صورت طبیعی به ترمیم و بازسازی سلول‌ها بپردازد. هنگامی که فرآیندهای طبیعی سیستم ایمنی بدن احیا شوند، التهاب بیش‌ازحد بافت‌ها کاهش می‌یابد و فرایندهای ترمیمی آغاز می‌شوند. در لیزر تراپی هیچ نیروی فیزیکی به کیسه بورسا وارد نمی‌شود. بنابراین کیسه بورسا دست‌کاری نشده و در مقابل با کاهش التهاب، فرایند بهبودی آن سرعت خواهد یافت.

RF (آر اف)

استفاده از امواج رادیو فرکانسی، یک روش درمانی کم تهاجم است که به کمک امواج کوتاه رادیویی، اعصابی که باعث تولید پیام درد در بورسیت شانه می‌شوند، تحت تأثیر قرا می‌گیرند. در این روش، عصبی که باعث تولید پیام درد می‌شود شناسایی و موقعیت آن تعیین می‌شود. سپس سریعاً یک بی‌حسی موضعی از طریق یک سوزن خیلی ظریف تزریق می‌شود. در این روش، یک کاتتر در مجاورت عصب موردنظر قرار داده می‌شود. پالس‌های امواج رادیویی یک میدان الکترومغناطیسی تولید می‌کنند که از طریق کاتتر به عصب منتقل می‌گردد. درنتیجه عصب موردنظر دیگر پیام درد را برای مغز ارسال نمی‌کند.

تمرینات ورزشی


در اینجا چند نمونه از تمرینات ساده توان‌بخشی که برای شرایط شما مناسب می‌باشند، ارائه می‌شود. هرکدام از این تمرینات باید به‌آرامی شروع شود. اگر با اجرای تمرین دچار درد شدید، به خود سخت نگرفته و تمرین را با شدت اجرا نکنید. پزشک یا فیزیوتراپیست زمان شروع تمرینات را به شما اعلام خواهند کرد، همچنین مناسب‌ترین تمرین بر اساس شرایط و نیازتان به شما معرفی خواهد شد.