فوق تخصص درد- شانه

هنگامی که آسیب دیده باشید یا با درد زندگی کنید، بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد. این شرایط مانع از کار کردن یا انجام ساده‌ترین کارهای روزانه می‌شود. به طور خاص دردی که به آن رسیدگی نشود، می‌تواند روابط شخصی شما را تحت تأثیر قرار دهد و مانع از فعالیت‌های اجتماعی یا هر نوع فعالیت در زندگی شود. این درد می‌تواند باعث ناامیدی و حتی افسردگی شود، همانطور که در حدود یک سوم از مبتلایان به درد مزمن ایجاد می‌شود. فوق تخصص درد در درمان بسیاری از مشکلات دردناک ناشی از درد حاد (جراحت بعد و درد بعد از جراحی) تا درد مزمن (درد مزمن ستون فقرات، درد عصبی، درد مزمن عضلانی اسکلتی، سردرد) تمرکز می‌کند.

فوق تخصص درد در هر شرایط دردناک مزمن بر علت آن تاکید می‌کند. پس از ارزیابی، هر بیمار یک برنامه‌ی مدیریتی دقیق را برای وضعیت فوری و بلند مدت دریافت می‌کند. درمان می‌توان از فیزیوتراپی تا درمان‌های دارویی و روش‌های با حداقل تهاجم به عنوان جایگزینی برای جراحی باز متغیر باشد. تمام روش‌ها با حداقل تهاجم کنترل درد در روز جراحی و با حداکثر میزان امنیت انجام می‌شوند که در آن بیمار می‌تواند در همان روز به منزل مراجعه کند.
شانه یک مفصل شگفت انگیز با دامنه حرکتی گسترده‌تر از هر جای دیگری از بدن می‌باشد. با این حال این ویژگی باعث می‌شود که بسیار آسیب پذیر باشد. درد شانه می‌تواند منجر به مشکلات قابل توجهی در اثر چندین علت مختلف شود. تجربه مناسب و پس زمینه‌ی عالی، خصوصیات مهمی هستند که باید در هنگام جست‌جو برای بهترین متخصص درد شانه در نظر گرفته شوند.
در کلینیک تخصصی درد ماهان متخصصین درد مجرب و با تجربه‌ای حضور دارند که با توجه به تجربیات مختلف در تشخیص و درمان دردهای شانه می‌توانند علت اصلی درد شانه را با کمک بهترین دستگاه‌های تشخیصی حال حاضر دنیا تشخیص دهند و بیمار را تحت درمان قرار بدهند.
از جمله مشکلاتی که فوق تخصص درد شانه می‌تواند درمان کند شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بورسیت
  • بورس زیر اخرمی
  • تاندونیت
  • پارگی ماهیچه‌های گرداننده
  • بی ثباتی شانه
  • آرتروز
  • شانه یخ‌زده (کپسولیت چسبنده)
  • سندرم گیرافتادگی شانه
  • پارگی قدامی یا خلفی قسمت فوقانی لابروم (SLAP)
  • کشیدگی و رگ به رگ شدن
  • پارگی‌های لابروم
  • دررفتگی و جداشدگی شانه
  •  شکستگی ترقوه

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره‌های 02188866619 و 02188866629 تماس حاصل فرمایید.

فوق تخصص درد چه کاری انجام می‌دهد؟


فوق تخصص درد یک پزشک آموزش دیده در ارزیابی، تشخیص و درمان انواع مختلف درد می‌باشد. در واقع درد طیف گسترده‌ای از اختلالات شامل درد حاد، درد مزمن و درد سرطان و گاهی اوقات ترکیبی از آنها را شامل می‌شود. درد همچنین می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر جراحی، صدمه، آسیب عصبی و مشکلات متابولیک مانند دیابت رخ دهد. گاهی اوقات، حتی خود درد می‌تواند مشکل باشد و بدون هیچ علت مشخصی به وجود آید.

با پیشرفت بیشتر پزشکی در زمینه پیچیدگی درد، برای درمان این شرایط داشتن متخصصین با دانش و مهارت تخصصی مهم است. درک عمیق فیزیولوژی درد، توانایی ارزیابی بیماران مبتلا به مشکلات پیچیده درد، درک آزمایش‌های تخصصی برای تشخیص شرایط دردناک، تجویز مناسب داروها برای مشکلات مختلف درد و مهارت‌ انجام روش‌ها (مانند انسداد عصبی، تزریقات ستون فقرات و سایر تکنیک‌های مداخله‌ای) همگی بخشی از آن چه که فوق تخصص درد برای درمان درد استفاده می‌کند، می‌باشند. علاوه بر این، انواع مختلفی از درمان‌ها برای درد به سرعت و با پیچیدگی رو به افزونی موجود هستند. با توجه به تعداد روز افزون داروها، تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های جدید و پیچیده که هر ساله برای درمان درد در دسترس قرار می‌گیرند، فوق تخصص درد به طور منحصر به فرد آموزش داده می‌شود تا از این دانش جدید به صورت بی‌خطر و موثر برای کمک به بیماران خود استفاده کند. در نهایت، فوق تخصص درد نقش مهمی در هماهنگ کردن مراقبت‌های اضافی مانند درمان فیزیوتراپی، درمان روانشناسی و برنامه‌های توانبخشی دارد تا به بیماران یک برنامه‌ی درمانی جامع با رویکرد چند مرحله‌ای برای درمان درد ارائه دهد. برای مثال زمانی که مشکلات مربوط به پارگی تاندون، بی‌ثباتی، شکستگی‌ها، آرتروز و سایر شرایط وجود دارند، فوق تخصص درد شانه درمان‌هایی را برای کاهش درد و کمک به بازیابی حرکت انجام خواهد داد.

دروه‌های آموزشی که یک متخصص درد باید طی کند؟


امروزه استاندارد پذیرفته شده برای آموزش مدیریت درد، دوره تکمیلی تخصصی (آموزش اضافی که پس از فارغ التحصیلی از دانشکده پزشکی طی می‌شود) در زمینه‌ی مدیریت درد می‌باشد. بیشتر دوره‌های تکمیلی تخصصی با برنامه‌های آموزشی دستیاری بیهوشی همراه هستند. همچنین برنامه‌های تکمیلی تخصصی مرتبط با برنامه‌های دستیاری عصب شناسی، طب فیزیکی و توانبخشی نیز وجود دارد. این دوره تخصصی شامل حداقل یک سال آموزش در تمام زمینه‌های مدیریت درد پس از اتمام دوره دستیاری است. هنگامی که یک پزشک در تخصص خود مدرک دریافت کرده و یک دوره تکمیلی تخصصی را به اتمام رسانده باشد، واجد شرایط دریافت مدرک در زمینه‌ی تخصص درد خواهد بود.

برای پیدا کردن متخصص درد باید به چه نکاتی توجه کرد؟


پیدا کردن فوق تخصص درد در نزدیکی خودتان می‌تواند یک کار خسته کننده باشد. گزینه‌های زیادی برای پیدا کردن یک فوق تخصص درد از توصیه‌های دوستان گرفته تا بررسی‌های آنلاین وجود دارد.

مهمترین نکته در جستجوی یک فوق تخصص درد این است که شخصی را پیدا کنید که دارای آموزش و تجربه برای کمک به شما در مورد مشکل خاص دردتان باشد و بتوانید به راحتی با وی ارتباط برقرار کنید. از آنجایی که بسیاری از انواع درد مزمن ممکن است نیاز به برنامه درمانی پیچیده و تکنیک‌های مداخله‌ای تخصصی داشته باشند، امروزه متخصصان درد باید آموزش بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند و شما باید در مورد نحوه آموزش پزشک خود و اینکه گواهینامه معتبری در حوزه‌ی کنترل درد دارد مطلع شوید.

علاوه بر کسب اطلاعات در مورد آموزش پزشک متخصص درد و مدرک معتبر، باید مطمئن شوید که در زمینه‌ی مشکل خاص شما و نوع درمان‌هایی که ارائه می‌کند تجربه‌ی کافی دارد یا خیر. آیا تنها عمل‌ها را انجام می‌دهد یا از یک رویکرد چند مرحله‌ای برای مدیریت درد استفاده می‌کند؟ برای سایر گزینه‌های درمان مانند جراحی، حمایت روانی یا درمان‌های جایگزین شما را به چه اشخاصی ارجاع می‌دهند؟ در صورت بروز سوال یا مشکلات چگونه می‌توان به وی دسترسی پیدا کرد؟ فلسفه کلی آنها از مدیریت درد چیست؟

در اولین مراجعه به فوق تخصص درد چه انتظاری باید داشت؟


در اولین مراجعه به فوق تخصص درد، پزشک وضعیت شما را بررسی کرده و شروع به ارزیابی مشکل درد شما می‌کند. این ارزیابی معمولاً شامل سابقه‌ی دقیق پزشکی، یک معاینه فیزیکی و بررسی آزمایش‌هایی که انجام داده‌اید، می‌باشد. سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود و معاینه فیزیکی بر روی مشکل خاص شما تمرکز دارند، اما متخصص درد در مورد سابقه پزشکی پیشین و حال حاضر شما نیز اطلاعاتی کسب خواهد کرد.

اغلب قبل از اولین جلسه پرسشنامه‌ای در اختیارتان قرار داده می‌شود که در آن سوالات دقیقی در مورد مشکل دردتان پرسیده شده و احتمالا از شما خواسته می‌شود که نتایج هرگونه آزمایش تصویربرداری (مانند رادیوگرافی، توموگرافی کامپیوتری یا ام آر آی) را نیز همراه خود داشته باشید. باید قبل از اولین جلسه بدانید که احتمال انجام عمل وجود دارد یا خیر. در این صورت، ممکن است برای رفتن به خانه به یک راننده نیاز داشته باشید.

مهمتر از همه، این جلسه فرصتی برای پزشک متخصص درد است تا تمام این اطلاعات جدید را تحلیل کند و ارزیابی اولیه‌ی خود از درد شما را مورد بحث قرار دهد. ممکن است وی دقیقا همان چیزی که باعث درد شما شده است را بداند، یا شاید نیاز به روش‌های تشخیصی بیشتری باشد. اما صرفنظر از نوع مشکلی که دارید، باید جلسه‌ی اول را با درک واضحتری از درد خود و روند ارزیابی‌های بیشتر و روش درمانی برنامه‌ریزی شده ترک کنید.