اوزون تراپی و اکسیژن درمانی برای درمان مشکلات و درد شانه و کتف

گاز اوزون عموماً در ارتفاعات زیاد در لایه جوی استراتوسفر وجود دارد، بااین حال می‌توان آن را در غلظت پایین در کل اتمسفر نیز پیدا کرد. اوزون در سطح زمین در اثر سوختن سوخت‌های فسیلی در واکنش با نور خورشید به دست می‌آید. در این حالت اوزون بخشی از مه دود است و برای سلامت انسان مضر است. اما اوزون درمانی خالص است و چنانچه با مه دود اتمسفر مخلوط نباشد، خواص درمانی پیدا می‌کند و در غلظت پایین به درمان بعضی مشکلات کمک خواهد کرد. اوزون خالص سیستم‌های آنتی اکسیدان و ضدسرطانی را تقویت می‌کند، زخم‌ها را التیام می‌دهد، درد را تسکین می‌دهد و خاصیت آنتی باکتریال دارد. اوزون در مقادیر کم به روشی پزشکی فعال می‌شود تا خواص درمانی پیدا کند. در این حالت اوزون چند مکانیسم زیست شیمیایی مفید را برمی‌انگیزد و بدون آن که سمی باشد یا باعث بروز عوارض جانبی شود، سیستم آنتی اکسیدان را دوباره فعال می‌کند.

مفصل شانه و کتف یکی از پرکار ترین مفصل های بدن در طی انجام حرکات روزانه می‌باشد. گاهی اوقات به دلیل انجام حرکات شدید ،شانه و کتف دچار مشکلاتی نظیر التهاب ، دررفتگی ، شکستگی و یا پارگی می‌شوند. گرچه امروزه درمان‌های زیادی نظیر ، تزریق کورتون و دارو های ضد التهاب برای مشکلات شانه وجود دارد اما یکی از جدید‌ترین درمان‌های ارائه شده توسط متخصصین ما در کلینیک تخصصی درد ماهان که اثری دائمی نیز دارد تزریق گاز اوزون به داخل شانه  می‌باشد. تزریق اوزون اغلب درد کمی دارد و در مدتی کوتاه با کاهش التهاب و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده در شانه و کتف، بیمار را قادر به انجام امور روزمره مانند قبل می‌سازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اوزون‌ تراپی شانه و یا رزرو نوبت برای تزریق اوزون در شانه در کلینیک تخصصی درد ماهان با شماره‌های 02188866619 و 02188866629 تماس حاصل فرمایید.

انواع اوزون‌ تراپی


متداول‌ترین روش‌های اوزون تراپی عبارت است از:

  • وارد کردن اوزون از راه مقعد
  • وارد کردن اوزون از راه واژن
  • اوزونه کردن آب
  • دمیدن اوزون در گوش
  • تنفس روغن اوزون، فراورده جانبی این روش روغن اوزونی است که می‌توان آن را بر روی پوست استعمال کرد. ترکیبات (روغن‌های) اوزون این ظرفیت را دارند تا اکسیژن فعال و یا گونه‌های مفید را، بدون تحریک پوست به عمق بافت زخم شده تحویل دهند.

مزایا


  • موثر و قدرتمند: اوزون تراپی ویروس‌ها، قارچ‌ها، تک‌یاختگان و کارسینوم‌های موجود در سلول‌های مرده را با تخریب غشاء خارجی آن‌ها غیرفعال می‌کند.
  • فعال کردن مجدد سیستم آنتی اکسیدان و تعدیل کردن سیستم ایمنی
  • بهبود گردش خون
  • کاهش التهاب
  • انجام مشاوره رایگان از طریق اسکایپ
  • دارای حداقل عوارض جانبی که همین موارد جزئی نیز با رعایت توصیه‌های احتیاطی قابل پیشگیری نیز است.

اثرهای درمانی اوزون تراپی


غیرفعال کردن ویروس‌ها، قارچ‌ها، تک‌یاختگان و کارسینوم‌ها

اکسیژن درمانی ویروس‌ها، قارچ‌ها، تک یاختگان و کارسینوم‌های موجود در سلول‌های بیمار را با تخریب کردن غشاء بیرونی‌شان غیرفعال می‌کند. اوزون تراپی قدرتمند و موثر است، به رفع بسیاری از عفونت‌های مزمن کمک می‌کند و حتی در درمان ابولا نیز به کار برده می‌شود.

ترمیم عصب‌های آسیب دیده

اوزون تراپی از طریق فعال‌سازی سیستم‌های آنتی اکسیدان، عصب‌های صورت را با موفقیت ترمیم می‌کند. محققین در آزمایشی ابتدا عصب‌ها را له کردند و سپس آن‌ها را تحت اوزون درمانی قرار دادند، نتایج آزمایش نشان داد که بهبودی این عصب‌ها بیشتر از حالتی بود که بیماران با سرم نمکی، ایزولاسیون چربی ضخیم‌تر (غلاف میلین) و حساسیت بالاتر درمان می‌شدند. نتایج به دست آمده با تکرار درمان بهتر می‌شود.

التیام دادن زخم‌های دیابتی

زخم‌های پا، ضایعه‌های نکروزی (بافت مردگی) شایع در میان بیماران دیابتی، را می‌توان به روش اکسیژن تراپی با موفقیت درمان کرد. اوزون‌ درمانی روند التیام زخم را بیش از آنتی‌بیوتیک شتاب می‌دهد و ظاهر زخم سریع‌تر بهبود می‌یابد.

افزایش ترکیب با اکسیژن در اکثر تومورهای هیپوکسیک

هیپوکسیک یا کمبود اکسیژن یکی از ویژگی‌های بارز تومورهای بدخیم است که انجام شیمی درمانی و پرتودرمانی را ضروری می‌سازد. هرچند مدت اوزون درمانی کوتاه است، اما این روش ترکیب با اکسیژن را در اکثر تومورهای هیپوکسی افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود که اوزون تراپی در کنار شیمی درمانی‌ یا پرتودرمانی انجام شود.

کاهش آسیب اکسایشی نهانی کلیوی

اوزون فشار اکسایشی نهانی و آسیب کلیوی ناشی از درمان رایج و ساده سنگ کلیه، یعنی سنگ شکنی شاک‌ویو‌برون اندامی، را کاهش می‌دهد. اوزون‌ درمانی مانع از آن می‌شود تا رادیکال‌های آزاد در اثر سنگ‌شکنی در کلیه انباشته شود. همچنین اوزون تراپی آسیب فیزیکی کلیه را نیز کاهش می‌دهد.

درمان فتق دیسک

اوزون درمانی به درمان فتق دیسک درازمدت و غیرحادی کمک می‌کند که معمولاً فقط به روش جراحی درمان می‌شود.

مقابله با تاخیر بازسازی استخوان در اثر ابتلا به دیابت

اوزون تراپی بازسازی استخوان را که معمولاً در اثر ابتلا به دیابت آهسته می‌شود، تسریع می‌کند. در بیماران مبتلا به دیابت، اوزون تراپی در کنار پیوند استخوان به بهبود، رشد و التیام استخوان آسیب دیده کمک می‌کند.

درمان بیماری مزمن کلیه

اوزون تراپی التهابی را کاهش می‌دهد که می‌تواند به بیماری مزمن کلیه (بیماری التهابی بافت بینابینی و توبول‌های کلیه) منجر شود. در آزمایشی که انجام شد، اوزون تراپی کلیه‌های آسیب‌دیده و ملتهب موش‌ها را التیام داد، ساختار کلیه را تا حد استانداردهای نرمال بهبود و بازدهی را افزایش داد.

تسریع روند التیام اولیه در پیوندهای لثه

اوزون درمانی به التیام پیوندهای لثه نیز کمک می‌کند. چنانچه اوزون تراپی بر روی بیمارانی انجام شود که پیوند لثه انجام داده‌اند، زمان کلی التیام کاهش قابل توجهی می‌یابد و بسیار کمتر از بیمارانی می‌شود که پس از پیوند لثه تحت اوزون درمانی قرار نگرفته‌اند. اوزون 8 روز پس از جراحی، جریان خون را در ناحیه پیوند افزایش می‌دهد.
ظاهر زخم هشت روز پس از درمان بسیار بهتر می‌شود و کیفیت کلی زندگی بیمار نیز بهبود می‌یابد.

محافظت از سلول‌ها در برابر هیپوکسیک

اوزون درمانی ایسکمی پرفیوژن مجدد در بیضه (آسیب بافتی ناشی از برگشت خون پس از کمبود اکسیژن) را با موفقیت درمان می‌کند. اوزون تراپی سلامت کلی بیضه‌ را ارتقاء می‌دهد، موارد آپوپتوز را افزایش و فعالیت پیوند پروتئین (فعالیت سنتز) را کاهش می‌دهد. میزان موفقیت درمان در صورت وارد کردن مستقیم گاز به بیضه افزایش می‌یابد.

کاهش آسیب کبدی

اوزون درمانی آسیب کبدی (فیبروز کبدی) ناشی از انسداد کبد را به روشی موفقیت‌آمیز و موثر کاهش می‌دهد. در آزمایشی که انجام شد، میزان التهاب و فیبروز کبدی، همچنین التهاب دور دهان، بیمارانی که تحت اوزون درمانی قرار گرفتند، نسبت به گروه کنترل کاهش یافت. همچنین هیچ اثری از سیروز کبدی مشاهده نشد.

درمان آفت‌ها و زخم‌های دهانی عود‌کننده

اوزون درمانی روشی موثر برای آفت‌ها و زخم‌های دهانی عود‌کننده است. 69 بیمار مبتلا به آفت تحت درمان با اوزون یا هوای معمولی (گروه کنترل) قرار گرفتند. افرادی که تحت اوزون تراپی قرار گرفتند، درد زخم‌شان بسیار بیشتر از گروه کنترل کاهش یافت، اندازه زخم پس از دو روز کوچک شد و زخم سریع‌تر بهبود یافت.

درمان کولیت دیستال حاد

در آزمایشی که بر روی موش‌ها انجام شد، تاثیرگذاری اوزون در درمان کولیت دیستال حاد به اثبات رسید. پروتئین‌های تاثیرگذار بر التهاب و دیگر پروتئین‌ها در اثر اوزون تراپی فعالیت‌شان افزایش یافت. در مقایسه با گروه کنترل و گروه کولون تراپی، انجام همزمان اوزون تراپی و کولون تراپی باعث تسکین سریع‌تر علائم شد و نتایج بافت‌شناسی بدون به جا گذاشتن عوارض جانبی بهبود یافت.

تسکین کمر درد

اوزون تراپی کمر درد ناشی از فتق دیسک را تسکین می‌دهد. نتایج پژوهش‌های انجام شده در زمینه کمر درد بیانگر آن است که این درمان درد کوتاه مدت و درازمدت را آرام می‌کند.

فعال‌سازی سیستم آنتی اکسیدان بدن

زمانی که سلول‌های خونی و بافت‌های نرم اوزون را جذب کند و اوزون به مثابه پیام‌برنده در سراسر بدن پخش شود، سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود. فعال‌سازی مجدد سیستم آنتی اکسیدانی بدن برای درمان ازکارافتادگی مزمن مقعد مهم است. آزمایش انجام شده بر روی موش‌ها موید این تاثیرگذاری است. بیمارانی که اوزون دریافت می‌کنند، زخم‌های کمتر و فشار سرخرگی پایین‌تری دارند و سرعت پیشرفت بیماری‌شان در مقایسه با دیگر بیماران کمتر است.

پیشگیری از آسیب بافت روده

متوترکسات عاملی شیمیایی با خواص درمانی است. سمی شدن دستگاه گوارش عامل محدود کننده اصلی این دارو است که عمدتاً ناشی از آسیب اکسایشی است. پژوهشگران معتقدانند که اوزون تراپی فعال‌کننده آنزیم‌های آنتی اکسیدان است. اوزون تراپی با کاهش آسیب بافتی و افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی از بافت روده کوچک محافظت می‌کند و مانع از آسیب‌های القاء شده در اثر استعمال متوترکسات می‌شود.

درمان بیماری‌های پوستی

اوزون تراپی یک عامل ضدعفونی کننده فوق‌العاده است که بسیاری از زخم‌ها و ضایعه‌ها را درمان می‌کند. تاکنون هیچ مقاومتی در برابر گاز اوزون گزارش نشده است و فراورده‌های اوزونه را می‌توان 4 ـ 3 بار در روز برای استعمال خارجی در ناحیه تناسلی، عفونت‌های آمیزشی و آسیب‌های مقعد و راست روده به کار برد. چنانچه برای عفونت‌های دهانی (آفت، آکنه یا عفونت‌های فرصت‌طلب) از پمادهای اوزونه استفاده شود، ورم کاهش می‌یابد، عامل بیماری‌زا (پاتوژن) از بین می‌رود و روند التیام تسریع می‌شود. اوزون درمانی به برخی بیماران دچار روزاسه نیز کمک کرده است.

درمان مشکلات کتف و شانه

اوزون تراپی درمانی غیرجراحی برای ترمیم رباط و درمانی دائمی برای شانه درد مزمن است. گاز اوزون در بافت پیوندی تزریق می‌شود تا بافت پیوندی ضعیف یا آسیب دیده‌ی داخل مفصل‌های شانه یا اطراف آن ترمیم شود. اوزون در بافت پیوندی آسیب دیده‌ی داخل و اطراف مفصل شانه تزریق می‌شود تا ناحیه‌های آسیب دیده تقویت شود. ترمیم بافت پیوندی تنها چیزی است که برای آرام کردن همیشگی درد مزمن لازم است. اوزون تراپی روشی تزریقی مشابه پرولوتراپی است که در آن از اوزون استفاده می‌شود. اوزون درمانی مفصل شانه را بسیار سریع‌تر از پرولوتراپی معمولی درمان می‌کند. دلیل این تاثیرگذاری واکنش‌پذیری بسیار بالای مولکول اوزون است. اوزون تزریق شده در کپسول مفصلی، از قابلیت ترمیم‌دهی و بازسازی فیبروبلاستیک مفصل برخوردار است.

معایب


  • فرصتی خوب برای ایجاد وقفه هفتگی بین درمان‌های دیگر
  • احتمال بروز ناراحتی گوش در صورتی که اوزون مرتب وارد گوش شود، البته عوارض جانبی ظرف یک یا چند روز از بین می‌رود.
  • اثر اوزون تراپی به تدریج از بین می‌رود.
  • چنانچه اوزون به طور مستقیم تنفس شود، باعث ناراحتی ریه خواهد شد. البته با خودداری از تنفس اوزون از این مشکل پیشگیری می‌شود. چنانچه تصادفی این کار را کردید، مقدار زیادی ویتامین ث مصرف کنید. تنفس مستقیم مقادیر زیاد اوزون به مرور زمان به ریه آسیب می‌زند.