مورمور (سوزن سوزن شدن) شانه و کتف: درمان با طب سوزنی، فیزیوتراپی و ماساژ

مور مور شانه در جایی رخ می‌دهد که بافت اطراف شانه متحمل فشار شدیدی می‌شود. این فشار ممکن است در اثر فشردگی یا گیر افتادن عصب باشد. مور مور شانه وضعیت دائمی نبوده و در انتقال سیگنال‌ها از مغز به عصب اختلال ایجاد می‌کند. مور مور شانه یک مشکل متداول است که تهدید کننده نیست اما به علت درد و ناراحتی ناشی از آن بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد.

چه عواملی باعث مور مور شانه می‌شوند؟


چندین عامل وجود دارند که شما را در خطر ابتلا به مور مور شانه قرار می‌دهند، از جمله:

  • بزرگی سینه‌ها- زنان دارای سینه‌های بزرگ به علت حالت نامناسب بدن بیشتر مستعد ابتلا به مور مور شانه هستند.
  • حرکت تکراری شانه می‌تواند منجر به فشرده شدن عصب شود که در نهایت تبدیل به مور مور شانه خواهد شد.
  • کشش بیش از حد دست‌ها نیز اعصاب را فشرده می‌کند و باعث درد انتشاری می‌شود که به شانه‌ها انتقال می‌یابد.
  • افراد مبتلا به چاقی مستعد ابتلا به مور مور شانه هستند. علت آن این است که وزن اضافه فشار بیشتری را روی اعصاب و عضلات وارد می‌کند.
  • بارداری ممکن است به علت فشاری که جنین در حال رشد روی عضلات و اعصاب وارد می‌کند باعث مور مور شانه شود.
  • شرایط پزشکی مانند روماتیسم مفصلی و سندرم تونل کارپ می‌توانند به علت آسیب ناشی از آنها روی اعصاب فشار وارد کنند.

علائم مور مور شانه


علائم شایع ناشی از مور مور یا گزگز شانه عبارتند از:

درد

عصب تحت فشار ممکن است باعث احساس سوزش در شانه شود که می‌تواند تا بازو انتشار پیدا کند. فشردگی عصب باعث اسپاسم‌های دردناک عضله می‌گردد. پزشکان اعتقاد دارند که مور مور شانه همراه با سردردهای پس سری و گردن درد می‌باشد. درد واکنش مغز به سوء عملکرد بدن است. بنابراین، درد شانه نشانه‌ی این است که عصب ملتهب یا فشرده شده است.

ضعف

ضعف در عضلات شانه و بازو نیز از علائم مور مور شانه می‌باشد. ضعف عضلانی گاهی اوقات منجر به سوء عملکرد کامل عضله می‌گردد. شما قادر به بالا بردن دست روی سر یا دراز کردن آن نخواهید بود. ضعف عضلانی ممکن است باعث انداختن اجسام شود بخصوص هنگامی که به بخش پایینی دست کشیده شده باشد.

بی‌حسی و گزگز

شما ممکن است در اثر مور مور شانه دچار بی‌حسی یا گزگز شوید. بی‌حسی باعث احساس به خواب رفتن شانه یا بازو می‌شود در حالی که گزگز به معنی احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه‌ی متاثر است. این علائم ممکن است بسته به شدت آسیب عصبی صورت منقطع یا مداوم باشند.

درمان مور مور شانه


روش‌های درمانی برای مور مور شانه ممکن است بسته به علت و شدت آن متفاوت باشند. گزینه‌های درمانی اصلی تسکین مور مور شانه در ادامه ذکر شده‌اند.

استراحت

استراحت کامل باعث تسکین مور مور شانه و بهبود ناحیه‌ی متاثر می‌شود. از حرکت دادن بازو یا شانه‌ی مبتلا به فشردگی عصب اجتناب کنید. همچنین می‌توانید دراز کشیدن روی کمر را برای کاهش فشار روی عضلات و بافت‌ها امتحان کنید. ممکن است پزشک حالت‌های مختلفی را جهت استراحت برای شرایط متفاوت فشردگی عصب توصیه کند.

کمپرس گرم و سرد

کمپرس‌های گرم و سرد باعث تسکین گزگز شانه می‌شوند. بطور نوبتی از کمپرس‌های سرد و گرم روی شانه یا بازوی دردناک برای تسکین درد و التهاب عصب استفاده کنید. یک کیسه سرد را به مدت ۱۵ دقیقه روی این ناحیه قرار دهید و سپس برای ۱۵ دقیقه از کیسه گرم استفاده کنید. استفاده‌ی نوبتی از این کمپرس‌ها را تا زمانی که احساس آرامش کردید ادامه دهید.

دارو

داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، تیلنول و ناپروکسن در تسکین مور مور شانه موثر هستند. بطور خاص داروهایی مانند لیریکا یا نورونتین باعث کاهش موثر درد عصب می‌شوند. ممکن است پزشک شل کننده‌های عضلانی را برای وضعیت شما تجویز کند.

تمرینات فیزیکی

برخی از تمرینات فیزیکی که می‌توانند به تسکین درد ناشی از مور مور شانه کمک کنند شامل ورزش‌های کششی، تقویت کننده و حرکات دیگر هستند. این تمرینات ساده باعث تقویت عضلات و کاهش فشار روی عصب فشرده می‌گردند.

طب سوزنی

طب سوزنی دارای ارزش فوق‌العاده‌ای در کنترل عوارض عصبی می‌باشد. شما می‌توانید بطور روزانه جلساتی را با یک متخصص طب سوزنی معتبر برنامه‌ریزی کنید. طب سوزنی به کاهش بی‌حسی، بهبود عملکرد عصبی و نیز کنترل علائم مرتبط کمک می‌کند.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یک روش موثر دیگر برای تسکین سوزن سوزن شدن شانه است. ماساژ ناحیه‌ی متاثر تا حد بسیار زیادی به تسکین علائم کمک می‌کند. برای این منظور یک جلسه را با یک پزشک تنظیم نمایید. روغن‌های ضروری مانند روغن گل میخک و اسطوخدوس دارای تاثیر تسکین دهنده خوبی هستند.