علت درد دست راست و انتشاردرد به گردن و کتف

درد هایی که هم در دست و هم در گردن و کتف احساس میشوند در بسیاری اوقات به علت تحریک اعصاب در ناحیه گردن و شانه بوجود میایند. از بین مهره های گردن ریشه های عصبی خارج میشوند که بلافاصله بعد از خروج از مهره ها با اتصال به یکدیگر یک شبکه عصبی به نام شبکه بازویی یا براکیال را تشکیل میدهند. از این شبکه اعصابی خارج میشوند که حس و حرکت کل اندام فوقانی را کنترل میکنند.

شایعترین علل تحریک اعصاب اندام فوقانی که موجب درد گردن و دست میشوند هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای گردنی و مشکلات شبکه بازویی است. گاهی اوقات ریشه های عصبی که از بین مهره های گردنی خارج میشوند به توسط دیسک بین مهره ای که جابجا شده است فشرده شده و این فشار موجب تحریک عصب و به دنبال آن احساس گردن درد و دست میشود. در موارد دیگری ممکن است بعضی اعصاب دست در ناحیه شبکه بازویی تحت فشار قرار گیرند. شایعترین علت فشار به اعصاب شبکه بازویی وجود دنده گردنی و یا فشار عضلات ناحیه گردن به این اعصاب است.

فشار به اعصاب شبکه بازویی میتواند با تحریک اعصاب دست موجب احساس درد و ناراحتی در گردن، درد شانه و دست شود. درمان گردن درد و شانه درد در غالب اوقات با استفاده از روش های غیر جراحی است و مهمترین عامل کمک کننده به درمان درد کتف و شانه انجام نرمش های خاص برای تقویت عضلات گردن و شانه و افزایش قابلیت انعطاف آنها است. درمان این بیماری نیازمند همکاری متقابل و نزدیک بین بیمار و پزشک و صبر و حوصله است. به همین علت است که بسیاری از بیماران درمان خود را قدری مشکل میابند. این بیماری بندرت نیاز به درمان جراحی دارد.پزشک متخصص با توجه به اظهارات بیمار و معاینه وی و استفاده از روش های تصویربرداری و مطالعه نوار عصبی بیمار میتواند نوع ضایعه را مشخص کرده و متناسب با تشخیص داده شده درمان مناسب را برای بیمار انجام دهد.